Lus i barnehagen

Alle kan bli smittet av hodelus og smitten kan skje i og utenfor skole/barnehage. Lus smitter lett fra hode til hode, til tross for god personlig hygiene. Hodeplagg og kosedyr kan være mulig smitteveier.

Hodelus er grålig/brune på farge og er 2–3 mm lang. Den lever i hodebunnen, spesielt i nakke og bak ørene. Den kan være vanskelig å få øye på; eggene er lettere å se. Eggene er ca 1mm lang, gråhvite, ovale i form, og sitter klistret til hårstrået. Eggene blir lagt helt inn i hodebunnen og følger med utover etter hvert som håret vokser. Utviklingen fra egg til lus tar ca. 8 dager. Hodelus som ikke får ”næring” fra hodebunnen, dør etter 2 døgn i vanlig romtemperatur. Lus er ufarlig, men ubehagelig å få. Lusebittene vil etter en tid gi kløe og medføre kloremerker.

Behandling
Det er kun de som har lus som skal behandles. Behandling ”for sikkerhet skyld” frarådes. Apotekene har gode, reseptfrie produkter til behandling av hodelus. Det er viktig at bruksanvisningen følges nøye. Inntil 1 mnd. etter behandlingen, må du/dere kontrollere at behandlingen har vært vellykket. Resten av de døde eggene kan sitte fast i håret selv etter at man er kvitt lusen.

Lusen går sjelden over på klær eller møbler. Lus og egg i klær eller på gjenstander drepes ved varme eller kulde. Oppvarming til 60 grader i 5 min. er tilstrekkelig. Gjenstander som ikke tåler 60 grader kan puttes i fryseren i en plastpose i 1 døgn. Senger skiftes på etter endt behandling. Møbler og tepper kan støvsuges om en føler behov for det.

Kamming for påvisning og bekjempelse av hodelus
Kamming med lusekam er en god måte å oppdage egg. Kamming av vått hår er mest effektivt.

Bruk ”lusekam” (fåes kjøpt på apoteket), sterkt lys, evt. forstørrelsesglass og et hvitt håndkle over skuldrene. Lusene faller ned på håndkle og er lett å oppdage også på kammen. Rengjør kam og håndkle ved vask (60 grader) eller i fryseboks. Ved kamming av tørt hår blir håret og kammen statisk elektrisk og lusene kan fly tilbake til håret. Ved bruk av lusemidler bør håret kammes en time etter behandlingen.

Gi alltid beskjed til skole/barnehage hvis du oppdager at barnet ditt har hodelus.